20 kwietnia, 2018

Frombork – miasto Mikołaja Kopernika.

Frombork to kolejne miasto na mapie Polski, które powinno się odwiedzić, przynajmniej raz w życiu. Jest piękne! Można tam dojechać z kilku kierunków, choćby z Krynicy Morskiej. A wielką atrakcją jest popłynąć do tego pięknego miasta statkiem białej żeglugi. To przecież we Fromborku przez dużą część swojego życia mieszkał i pracował jeden z najznakomitszych Polaków - Mikołaj Kopernik. Bardzo chciałam więc odwiedzić to miejsce związane z naszym astronomem i udało mi się je zrealizować.

Pewnego pięknego dnia udaliśmy się do portu, skąd o 9.30 mieliśmy wypłynąć do Fromborka. Po zakupie biletu w porcie (42 zł w obie strony), wsiedliśmy na statek Żeglugi Gdańskiej i przez ponad godzinę delektowaliśmy się rejsem po spokojnych wodach Zalewu Wiślanego. Najpierw podziwialiśmy widoki oddalającej się Krynicy, potem białych żaglówek biorących właśnie udział w regatach, a następnie widok wyłaniających się powoli na horyzoncie wież Fromborka.

Wraz z upływem czasu i kilometrów ich obraz był coraz większy i wyraźniejszy. I robił coraz większe wrażenie!

Wysiedliśmy w porcie i skierowaliśmy się na wzgórze, na którym od XIV wieku stoi ogromna warownia fromborska, zwana Wzgórzem Katedralnym, na który składa się zespół budynków otoczonych murem obronnym.

Ale zanim tam dotarliśmy, zatrzymaliśmy się po drodze przy Wieży Widokowej. Nie jest to zwykła budowla, tylko najstarsza w Polsce Wieża Wodna – wodociągowy cud techniki polskiej z 1571 roku, jak głosi miejscowa reklama. Właśnie wtedy zainstalowano tu czerpakowe urządzenie wodociągowe dostarczające wodę na Wzgórze Katedralne. Był to bardzo nowatorski wynalazek! Dziś wewnątrz są piękne wystawy, ale nas interesował szczególnie punkt widokowy na dachu, z którego jak na dłoni widać wspaniałe miejsca: Zalew Wiślany, port, Stare Miasto i Wzgórze Katedralne. Nie można się napatrzeć! A na dole jest Galeria Café, gdzie można wypić wspaniałą kawę i zjeść pyszne ciasto. Polecali nam tę kafejkę znajomi i mieli rację! Skorzystaliśmy, było smacznie!

WIDOK NA STARE MIASTO I KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA.

BILETY NA WIEŻĘ WODNĄ Z PIĘKNYM WIDOKIEM NA MIASTO.

W TLE WIEŻA WODNA, ZA NIĄ KATEDRA.

WIDOK NA PORT I MOLO.

WIEŻA RADZIEJOWSKIEGO.

MIASTO OTACZA MNÓSTWO ZIELENI.

Potem naładowani pozytywnymi emocjami, z napełnionymi brzuszkami, zaczęliśmy wspinać się po schodach, aby zwiedzić to, co tu najpiękniejsze i co nas przyciągało z daleka. Mowa o obiektach położonych na Wzgórzu Katedralnym. Witał nas nie kto inny, tylko sam Mikołaj Kopernik, z konwalią w ręku, który u podnóża wzgórza, ma swój okazały pomnik. Kolejne ładne miejsce widokowe!

Powyżej zobaczyliśmy dobrze utrzymane mury obronne z wieżami i basztami, a kiedy z lekką zadyszką przeszliśmy przez okazałą bramę, naszym oczom ukazała się przepiękne katedra, która wypełnia większość przestrzeni na wzgórzu.

Piękna na zewnątrz i od środka! Jest to Bazylika Katedralna Wniebowzięcia NMP i św. Andrzeja Apostoła. Była własnością biskupów warmińskich, swą siedzibę mieli tu kanonicy warmińscy. Jednym z nich był Mikołaj Kopernik, który w tej świątyni jest pochowany. Znajduje się tu kilkanaście ołtarzy, mnóstwo zabytkowych elementów wyposażenia i przepiękne sklepienie. Ozdobą również są wspaniale brzmiące organy, które z biegiem lat były rozbudowywane, więc teraz stół do gry znajduje się na posadzce katedry, bo na chórze brakowało już miejsca. Można tu wysłuchać przepięknych koncertów organowych z ruchomą orkiestrą anielską, na które specjalnie z daleka zjeżdżają melomani, gdyż w katedrze są znakomite warunki akustyczne do odtwarzania każdego rodzaju muzyki. Nam koncert bardzo się podobał, szczególnie ciekawie brzmiała melodia wiodąca z filmu Titanic (taki niestereotypowy repertuar!). Polecam wszystkim odwiedzającym!

TŁUMY NA KONCERCIE! W TLE PO LEWEJ STÓŁ DO GRY NA ORGANACH.

Na wzgórzu mieści się także Pałac Biskupi, w którym znajduje się ciekawe muzeum oryginalnych pamiątek po wielkim astronomie. Mikołaj Kopernik spędził tu przeszło 30 lat swojego życia. Wewnątrz murów jest jeszcze Kapitularz (dom zgromadzeń kapituły), który jest narożną wieżą i ma charakter obronny. Są też inne zabytkowe obiekty, np. Wieża Kopernika, w której mieszkał i prowadził obserwacje astronomiczne oraz najwyższa z obiektów – dzwonnica katedralna zwana Wieżą Radziejowskiego, w której obecnie jest Planetarium. Tu, na 8-metrowej kopule sztucznego nieba, siedząc w wygodnych fotelach, można uczestniczyć w pięknych gwiezdnych i planetarnych seansach i poczuć się przez chwilę jak… astronauta.  Niezapomniane przeżycie! Też polecamy! Na szczycie wieży jest również znakomity punkt widokowy na miasto i otoczenie. Trzeba się tu jednak wdrapać (227 stopni), ale widoki cudne i warto!

PO PRAWEJ MURY OBRONNE Z BRAMĄ WEJŚCIOWĄ,
 Z TYŁU BIAŁY PAŁAC BISKUPI.

WIDOK NA STARE MIASTO.

KOŚCIÓŁ ŚW. WOJCIECHA, PORT I ZALEW WIŚLANY.

Cały kompleks ze względu na niepowtarzalne walory architektoniczne i historyczne został wpisany na listę Pomników Historii naszego kraju. Naprawdę bardzo ciekawe miejsce i mnóstwo wrażeń do przeżycia! Byłam tu dwa razy i to jeszcze za mało, by do woli nacieszyć się niepowtarzalnymi widokami i atmosferą minionych czasów tego pięknego miasta! Zapraszam razem z Mikołajem Kopernikiem, którego ducha czuć tu na każdym kroku!!!