31 lipca, 2020

Ogród Biblijny w Muszynie. Tylicz po drodze.

Kiedy planuję odwiedzić jakieś ciekawe miejsce, to wtedy, pewnie jak każdy, chciałabym zobaczyć jak najwięcej. Nie tylko w miejscu postoju, w tym przypadku w Krynicy Zdroju, ale też interesujące miejsca po drodze i w najbliższej okolicy. Co było po drodze będzie w późniejszych wpisach, a dziś opowiem Wam, co przyciągnęło naszą uwagę całkiem blisko. A całkiem blisko Krynicy znajduje się Muszyna Zdrój, którą na pewno wszyscy kojarzą, choćby ze słynnej wody mineralnej. Mnie zaintrygowały jednak znajdujące się tam Ogrody Biblijne i Ogrody Zmysłów. Nigdy w takich jeszcze nie byłam, a tu była wspaniała okazja. 


UZDROWISKO MUSZYNA ZDRÓJ.

Jednak jechaliśmy tam trochę okrężną drogą, bowiem najpierw wstąpiliśmy do Tylicza (5 km pod górkę z Krynicy). W Informacji Turystycznej, którą odwiedziliśmy drugiego dnia pobytu w Krynicy (ul. Zdrojowa) dowiedzieliśmy się, że nieczynne jest jeszcze po pandemii Muzeum Ziemi Tylicza i mofety, ale  i tak postanowiliśmy zatrzymać się w tej turystycznej i malowniczo położonej wsi u zbiegu Muszynki i Mochnaczki. Założona została ona w XIII wieku (jako Ornawa, potem Miastko), a pamiątką jej dawnej świetności jest czworokątny rynek z odchodzącymi prostopadle uliczkami, na którym odbywały się średniowieczne jarmarki, a w ratuszu (dziś Dom Kultury z muzeum) obradował sąd kryminalny. Powiedziałabym, że czas się tu zatrzymał, gdyby nie market znajdujący się tuż obok. Znalazłam tu kocie łby pod stopami, stare domostwa, malowane płoty, a za rynkiem dwie świątynie. 








Jedna to drewniana pw. św. Apostołów Piotra i Pawła. Zbudowano ją w XVII wieku, a wewnątrz znajduje się otoczony kultem obraz Matki Boskiej Tylickiej. Ufundował ją zasłużony dla kraju i regionu biskup Piotr Tylicki, który pozostawił świątyni wyposażenie ze swoich prywatnych zbiorów. W podzięce za jego zasługi zmieniono wtedy nazwę miejscowości na Tylicz. 




Obok zaś stoi Sanktuarium Matki Boskiej Tylickiej, które stylem nawiązuje do drewnianych kościołów i cerkwi regionu, z tą różnicą, że ten jest wykonany z kamienia i cegły.





Świątynie oczywiście zamknięte, ale obok na wzgórzu znajduje się ciekawe miejsce – Golgota z Dróżkami Różańcowymi. Jest to największa atrakcja turystyczna i pielgrzymkowa regionu. Tam mogliśmy pospacerować i podziwiać to spokojne miejsce z pięknymi krajobrazami Beskidu Sądeckiego. Podziwialiśmy pomysł i wykonanie kapliczek, pomników i górującej nad nimi niczym Wieża Babel – Golgoty. To zdecydowanie dodaje wsi popularności.

















Tak, jak wspomniane wcześniej mofety. Pierwszy raz o nich słyszałam i często powtarzałam sobie tę nazwę, aby zapamiętać. A są to wydobywające się na powierzchnię ziemi  bulgotki i dychawki chłodnego wyziewu wulkanicznego dwutlenku węgla w ilości 50 sztuk. Otoczone są one połączonymi ze sobą 11 kręgami. Mofety, wykorzystywane były do produkcji alg na tarasach okolicznych wzgórz. Podobno jako żywność dla rosyjskich kosmonautów! Interesujące, prawda? Może kiedyś uda mi się je  zobaczyć.


Potem nasza trasa powiodła nas między zielonymi wzgórzami do Muszyny Zdroju. To malowniczo położone w Dolinie Popradu uzdrowisko ma również siedemsetletnią historię, ale znaczenie o wiele większe. Położone było na szlaku handlowym z Węgrami, co spowodowało jego wielki rozwój, a potem powstanie biskupiego Państwa Muszyńskiego istniejącego pięć stuleci. Jest wiele miejsc pamiętających tamte dawne czasy, jednak my postanowiliśmy zobaczyć nowsze atrakcje. 



Pierwsze to Ogrody Biblijne usytuowane przy XVII-wiecznym kościele św. Józefa. Obok jest duży parking, informacja oraz toalety, a opłata jest dobrowolna, więc spokojnie można zająć się zwiedzaniem. Muszyńskie Ogrody Biblijne są miejscem szczególnego spotkania Boga z człowiekiem i człowieka z Bogiem w Jego Słowie, obrazach biblijnych i biblijnej roślinności – czytamy w pięknie wydanym przewodniku. Bo celem takich ogrodów (ten jest czwartym w Polsce) jest ukazywanie treści biblijnych w plenerze i jak każdy tego typu ogród posiada aranżacje zieleni, miniaturowe krajobrazy, małą architekturę i rzeźby, a towarzyszą im wybrane fragmenty Pisma Świętego. 







Kompozycje zawierają wymienione w Biblii rośliny, które wraz z ciekawymi elementami małej architektury ilustrują poszczególne tematy biblijne. Cały obiekt to przeszło hektar powierzchni, który jest cały czas uzupełniany o kolejne atrakcje. Znajdziemy tu więc Ogród Historii Zbawienia, Krajobrazów Biblijnych, Winnicę Pańską i Naukę Proroków, a także Dziecięcy Ogród Biblijny i Ogród dla Zakochanych












Świetnie i pomysłowo zaaranżowane miejsce, z ciekawą miniaturową architekturą i po mistrzowsku wkomponowaną roślinnością, które w specyficzny sposób prezentuje obraz biblijnego życia i historię zbawienia. I powiem Wam, że to miejsce nie tylko dla wierzących, bowiem można się tu spotkać z przyrodą, pospacerować i po prostu się zrelaksować. Mnie się bardzo podobało!












A potem pojechaliśmy kawałek dalej do centrum miasta i skręciliśmy w Aleję Zdrojową na Zapopradzie, w uzdrowiskową i rekreacyjną część miasta, w której zbudowano następną niezwykłą atrakcję. Ale to już kolejny wpis, bo zdjęć zrobiłam tu znów całe mnóstwo!


27 komentarzy:

  1. Dzięki za ten wpis. Są to moje ulubione miejsca nierozerwalnie związane z dzieciństwem i pobytami u mojej babci. Oczywiście, gdy byłem dzieckiem tych ogrodów nie było ale dwa lata temu mieliśmy okazję je zobaczyć. Pięknieje Muszyna i to cieszy. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przywołałam piękne wspomnienia. A miasto będzie jeszcze piękniejsze, bo nie tylko nowe ogrody, ale też nowe drogi i chodniki. Muszyna była podczas naszej wizyty bardzo rozkopana, więc na pewno będzie kiedyś ładniej. Może jej nawet nie poznasz(oczywiście żartuję).
      Zasyłam weekendowe pozdrowienia:)))

      Usuń
  2. Wszystko to znam Urzsulko, bo przeszłam na własnych nogach. A w Ogrodach Zmysłów i Biblijnych byłam kilka razy.
    Dziękuję za przypomnienie i wogóle za wszystko !!!:-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jest tam co schodzić, szczególnie w Ogrodach Zmysłów. I ciągle dodają nowe atrakcje. Fajne miejsce!
      Dzięki, kochana:)))

      Usuń
  3. Ogrody Biblijne widziałam w trakcie budowy. Ich zarys i zamysł był już wtedy widoczny. Może jeszcze kiedyś tam wrócę...
    Uściski :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budowa właściwie jeszcze trwa, w dwóch ostatnich częściach. Więc za jakiś czas będzie jeszcze ciekawiej. Ale cały pomysł jest bardzo interesujący.Zdecydowanie uatrakcyjnia Muszynę.
      Miłego tygodnia dla Was:)))

      Usuń
  4. Byłam w ogrodzie kilka lat temu. Wydawał mi się ukończony. W ostatniej części ogrodu był plac zabaw dla dzieci i labirynt. A tu piszesz, że budowa trwa. No, to trzeba za jakiś czas wrócić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprócz tej pierwszej, największej są jeszcze cztery mniejsze. Ostatnie to ogród dla dzieci i dalej dla zakochanych. Tam jeszcze trwały prace. Może jakieś poprawki. Ale i tak całość robi wrażenie:)))

      Usuń
  5. Ja jak to ja jako osoba lubująca się w szczegółach nie mogę przejść obojętnie obok tych pięknych drewnianych sztachet. Cudny płot! Okolica też przepiękna, zachęcająca do wędrówek. Masz rację pisząc, że Ogród Biblijny to miejsce nie tylko dla wierzących, ja jako fanka przyrody też byłabym zachwycona. Pozdrawiam serdecznie. Pięknego tygodnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten płotek był fotografowany właśnie z myślą o Tobie. Wiedziałam, że Ci się spodoba!
      Okolica rzeczywiście jest przepiękna, a zachmurzenie dodawało jej tajemniczości:)
      Udanego wyjazdu i wspaniałej pogody. Pozdrawiam:)))

      Usuń
  6. Cóż za cudowne miejsce , nie wiedziałam, że mamy takie wspaniałe mądre miejsca w Polsce. Po co daleko szukać. Wpisuje na listę miejsc do zwiedzenia :) Ula, uwielbiam z Tobą podróżować :) Rozumiem Twoją frustrację, nam też wisi na włosku Wesele Chrześniaczki. Dobrego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Aguś! To tak, jak ja lubię do Ciebie zaglądać, bo zawsze zaskakujesz czymś ciekawym i pięknym w swej twórczości. A frustracja jest i wiem, że trzeba się dostosować, ale to trwa za długo, a mnie niesamowicie nosi. Chyba uzależniłam się od podróżowania. Jakoś to będzie! A Muszynę Ci serdecznie polecam! Pięknego tygodnia:)))

      Usuń
    2. Dziękuję Ula :) pozdrówka :)

      Usuń
  7. Malownicze miejsca, pełne uroku, historii, tradycji🧡😀
    W Tyliczu byłam, cudne miejsce⛪
    Serdeczności zostawiam moc na kolejne miłe letnie dni kochana🌞🌸☕🍒🦋😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malowniczości temu regionowi nie brakuje. Napatrzyłam się na te cudne widoki do woli! Atrakcji też całe mnóstwo, więc każdy znajdzie tu coś dla siebie.
      Również serdecznie pozdrawiam:)))

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. Mój zachwyt trwa do dziś i będzie tak jeszcze dłuuuugo:)))

      Usuń
  9. O koniecznie muszę się wybrać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie tu :) Tak by się chciało jeszcze trochę pozwiedzać. Teraz coronawirus się rozpanoszył, trzeba poczekać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że znów się panoszy, bo zaczyna mnie już trochę wkurzać. Ale nie ma wyjścia, trzeba uważać. Zdrówka:)))

      Usuń
  11. Do Muszyny po prostu muszę się kiedyś wybrać bo wiele tam ciekawych rzeczy. Ogrody Biblijne zachwycają. Masz racje to miejsce nie tylko dla wierzących, przyjemne na spacer i dla zdobycie wiedzy jako po prostu religijne ciekawostki. Jest co obejrzeć i to mnie kusi najbardziej. Bedę pamiętać, żeby do Tylicza też wstąpić, bo ta Golgota też mi się strasznie podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe miejsca stworzone przez pasjonatów. Zachwycają pomysłowością i wykonaniem. Fajnie, że takie istnieją:)))

      Usuń
  12. Mam nadzieję, że będzie mi dane wrócić kiedyś do Muszyny, by zobaczyć to niezwykłe miejsce.
    Dziękuję za wirtualną wycieczkę. Ostatnio czytam sobie po kolei księgi Starego Testamentu.
    Pozdrawiam Cię mocno. Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj fragmenty zilustrowane są naturą i miniaturowymi detalami architektonicznymi. Fajnie się to ogląda i przeżywa:)
      Również mnóstwo pozdrowień:)))

      Usuń
  13. Świetnie napisany artykuł.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem komentuj jako użytkownik anonimowy. Możesz wtedy dodać swój podpis i wszystko OK. Dziękuję też wszystkim komentującym za odwiedzenie mojego boga:)