09 lipca, 2022

Bol z plażą Zlatni Rat na wyspie Brač. Chorwacja.

Nie wiem, czy nie znudziły Wam się już chorwackie wpisy na moim blogu, ale mnie się tak ten kraj podoba, że z radością opisuję po kolei wszystkie odwiedzone ostatnio tu miejsca. Inne nieopisane miejscówki poszły na razie w odstawkę, ale wkrótce do  nich wrócę.

Dziś o kolejnej wyspie, największej w Chorwacji - wyspie Brač. Nazywana jest ona wyspą białego kamienia, bowiem od wieków wydobywany jest tu biały wapień, który jest bardzo trwały i wygląda jak marmur. W budynkach z niego zbudowanych jest chłodno latem, a ciepło zimą. Zbudowano z niego wiele obiektów, co widać w Chorwacji na każdym kroku. Choć nie tylko tutaj, bo użyto go nawet do budowy Białego Domu w Waszyngtonie oraz przy budowie Parlamentu w Budapeszcie. Podczas poprzedniej wizyty w tym kraju odwiedziliśmy miasto Pučišća, w którym do dziś jest kamieniołom, choć to widoki wprawiają tutaj w większy zachwyt.

Na wyspie są góry, ale jest też sporo zieleni, na której tle cudnie wyglądają białe miejscowości - niczym jasne plamy wpisane w szarość gór, zieleń drzew i błękit opływających je zatoczek. Kaskadowo położone wokół zatoki domy na tle zielonych wzgórz wyglądają bajecznie. W mieście istnieje też Klesarska Škola (Szkoła Rzeźbiarska), jedyna w tej części Europy, w której uczy się młodych adeptów sztuki ręcznego rzeźbienia kamienia dla zachowania tradycji kultury narodowej. Sam budynek jest ozdobiony misternymi pracami uczniów, w oknach są przepiękne rozety i zdobienia, a przed szkołą wystawiono współczesne rzeźby. W miasteczku można też kupić przepiękne pamiątki z białego kamienia. Potem odwiedziliśmy jeszcze siedemsetletnie, urokliwe miasteczko – Postirę, z kamienną zabudową i cudnymi plażami.

PUČIŠĆA

Tym razem dopłynęliśmy do miasteczka Bol znajdującego się po drugiej stronie wyspy. Jest ono najstarsze na wyspie, pięknie położone i równie klimatyczne jak pozostałe tutejsze miejscowości.

Posiada kilometry żwirowych lub kamienistych plaż. Z racji tego, że znajduje się tutaj jedna z najpiękniejszych i najbardziej widowiskowych chorwackich plaż - Zlatni Rat jest ono niezwykle popularne. Już w czerwcu było dość tłumnie. Zresztą Bol ma największe zaplecze turystyczne na wyspie. Zlatni Rat jest właściwie wąskim półwyspem wcinającym się w morze, a kształt i położenie tego cypla zależy od prądów morskich i wiatru. Od nich też zależy, czy jest na nim piasek, czy kamienie. Ot, taki taniec z naturą!

Plaża oddalona jest od centrum około kilometra i można się na nią dostać z portu, okrężnie, turystyczną kolejką za 20 kun (15 zł) lub przespacerować się szeroką, widowiskową alejką wzdłuż wybrzeża podziwiając po drodze widoki i hotele, albo skorzystać z propozycji jednej z wielu ulokowanych przy niej restauracji. Z racji niedużej ilości czasu skorzystaliśmy z obu propozycji. W tamtą stronę ciuchcią, z powrotem, po kąpieli w mocno orzeźwiającej wodzie – super spacerek. Obie wersje fajne!

Samo miasteczko zbudowane jest, oczywiście, z białego kamienia. Spacerując wąskimi uliczkami natykamy się na liczne pamiątki jego tysiącletniej historii: kościoły, rezydencje, pałace i klasztor. Elementy zdobnicze wychylają się z każdego jego zakątka. Lubię takie spacerki!

Przy centrum miasta jest marina, w której cumują luksusowe jednostki, a w otaczających port uliczkach funkcjonuje mnóstwo klimatycznych kawiarenek, restauracji i sklepów z pamiątkami. Rewelacyjne miejsce, dopieszczone i takie jakby luksusowe. Lubię małe, stare i urocze miasteczka, ale takie trochę większe także. Najlepiej poza sezonem!

Zresztą wszystko, co w Chorwacji zobaczyłam do tej pory bardzo mnie urzekło. Nawet Dubrownik w strugach deszczu! Ale o nim w kolejnym chorwackim poście już, niestety, ostatnim!

1. WOW! Przepiękne miejsca, super zdjęcia. Cudowna wycieczka. Chciałabym do Chorwacji.
    Pozdrawiam i zapraszam do obejrzenia mojego nowego obrazu ^^

1. Dopiero stamtąd wróciłam, a znów bym chciała 😍

2. Miło było powędrować z Tobą po wyspie, na której jeszcze nie byłam. Tak sobie nie raz myślę, że gdyby nie ten zakichany ustrój, który przez tyle lat izolował nas od świata, to pewnie zwiedzilibyśmy o wiele, wiele więcej... czas leci nieubłaganie i daje nam sygnał, że już za wiele to my nie zwiedzimy, a zatem cieszmy się wrażeniami z podróży naszych zaprzyjaźnionych blogerów...
    Pozdrawiam serdecznie :)

1. Zgadzam się z Tobą, dlatego bardzo chętnie podróżuję z ulubionymi blogerami i zaspokajam swą potrzebę zwiedzania niezwykłych zakątków Polski i świata.
      Całusy 😘

3. Podobnie jak Ewa, nie byliśmy na wyspie Brač, ale kiedyś będąc w Chorwacji kupiliśmy kalendarz ze zdjęciami najpiękniejszych miejsc w Chorwacji. Jedno ze zdjęć przedstawiało plażę Zlatni Rat zrobione z drona - widok nieziemski. Pewnie oglądając ją na żywo też mieliście niesamowite wrażenia. Również miasteczka na wyspie są zachwycające i spacer w takim miejscu pozostawia miłe wspomnienia na długo. Miłej niedzieli, pozdrawiam serdecznie :)

1. Z góry widoki są zdecydowanie piękniejsze. Ogarniają całość tego ciekawego miejsca. Ale w ogóle tam być, to fajne doświadczenie. Cieszę się, że je odwiedziłam.
      Pozdrawiam już poniedzielnie 🙂

4. Znudziło się? No coś Ty! Ja się cieszę razem z Tobą, że tak bardzo Ci się w Chorwacji podobało. Nie byłam nigdy w Chorwacji zatem czytam Twoje wspomnienia z wielką ciekawością, to niesamowite ile tam atrakcji i ciekawostek, bo i pokazywane przez Ciebie wyspy, i arcyciekawa Szkoła Rzeźbiarska, i znany na całym świecie biały wapień. Do tego trzeba dodać słońce, wino, plaże i morze i wychodzi przewspaniała mieszanka, którą ciężko się nie zachwycać. Ale że nuda? NIgdy!
    Fajnego tygodnia Ulcia. Uściski.

1. No to się cieszę, bo czasem co za dużo, to niezdrowo! Ale rzeczywiście trudno tam na cokolwiek narzekać. No może na tłumy w sezonie, ale my byliśmy jeszcze przed i było spoko. Chętnie bym tam zamieszkała, bo jest tak swojsko, ale temperatury latem potrafią być nie dla mnie! No i od nowego roku Chorwacja będzie w strefie euro:)))

2. No wiem. To dla mnie chyba najskuteczniejsza motywacja żeby przyspieszyć wizytę 😀

5. Pięknie tam. Chorwacja jest na mojej wishliście do zobaczenia :)

1. Nie wiem, czy znajdzie się ktoś komu się Chorwacja się nie podoba. Polecam!!!

6. Ależ tam pięknie i te kamienne domy są zachwycające. Twoje wspaniałe zdjęcia sprawiły, że zakochałam się po uszy w wyspie Brač. Każde zdjęcie pochłaniam zachłannie i marzę otwarcie o zobaczeniu tej wyspy.
    Serdecznie pozdrawiam:)

1. Też mi za każdym razem robisz smaka swoimi wizytami w pięknych miejscach. Jesteśmy kwita!
      Pięknego weekendu Ci życzę:)))

7. Ale boskie widoczki, super wyjazd <3

1. Dobrze powiedziałaś - boskie widoczki:)))

8. Rozmarzyłam się. Fajnie byłoby pobyć dłużej na tej czy innej wyspie i chłonąć jej klimat.

1. Mam w planach jeszcze Korčulę. Zobaczymy, czy wyjdzie:)))

9. Kochana nigdy w Chorwacji nie byłam i narazie nie planuję, w związku z tym chłonę Twoje wpisy i podziwiam piękne zdjecia. Pozdrawiam serdecznie.

1. Cieszę się, że choć tak mogę Cię uszczęśliwić 🙂

10. Nie powiem - sam bym się tam chętnie wybrał

Jeśli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem komentuj jako użytkownik anonimowy. Możesz wtedy dodać swój podpis i wszystko OK. Dziękuję też wszystkim komentującym za odwiedzenie mojego boga:)