21 lipca, 2018

Zdumiewająca flora Teneryfy.

Pisałam już o tym, że Teneryfa to nieduża wyspa. Leży na Oceanie Atlantyckim, a jej wyznacznikiem jest wysoki wulkan Teide. To on oraz położenie geograficzne wpływają na to, że wyspa posiada taki osobliwy mikroklimat, bo zmieniający się co kawałek, w zależności od położenia i wysokości. Inaczej jest na południu, na zachodzie kraju, na północy i w centrum. Widać to podczas podróży z południowego lotniska do leżącego na północy Puerto de la Cruz. Teneryfa nazywana jest też kontynentem w miniaturze, bo ma kilka typów krajobrazów i kilka stref klimatycznych, trochę w wersji mini. Dlatego jej flora jest tak bardzo bogata i bardzo zróżnicowana. Od roślin uprawianych na cele spożywcze lub przemysłowe, aż do cudnych kwiatów, krzewów i drzew ozdobnych. Niesamowite gatunki egzotyczne z całego świata oraz endemiczne rosnące tylko tutaj! I tyle ich kolorów! Z 1400 gatunków flory kanaryjskiej – 140 to gatunki endemiczne występujące wyłącznie na Teneryfie. Nigdy nie spotkałam na małej przestrzeni takiej przyrodniczej ilości i różnorodności. 









Puerto de la Cruz, w którym mieszkałam, jest kolorowe i zielone. Na każdym kroku są piękne alejki, kolorowe skwerki i place Parki i ulice obsadzone są kolorowymi kwiatami i drzewami. Zachwycające! Aż same proszą się, by je fotografować. Część z nich znam z naszych polskich doniczek. Uprawiane są jednak w zminiaturyzowanej formie, tutaj uzyskują czasem ogromne rozmiary rosnąc na ulicy. To jest bardzo ciekawe, wręcz zdumiewające! Zrobiłam wiele zdjęć i żeby je opisać musiałam sporo poszperać w Internecie, bo część roślin znałam, jednak niektórych nazw, tych bardzo egzotycznych i endemicznych, nie było nawet w zakupionym na miejscu przewodniku. Częściowo się udało! Poniżej są krótkie opisy i zdjęcia najpopularniejszej kanaryjskiej flory, którą znalazłam w Puerto de la Cruz oraz w Parku Narodowym Teide, o którym już wcześnie już pisałam (tutaj). 


DRACENA SMOCZA - SMOCZE DRZEWO

Jest gatunkiem endemicznym i symbolem wyspy. Najstarsza ma tysiąc lat (Drago Milenario) i Guanczowie - lud tubylczy Teneryfy, uznawali, że jest drzewem magicznym, gdyż po nacięciu wypływa z niej czerwona żywica, którą nazywali smoczą krwią.






SOSNA KANARYJSKA

To drugi z endemicznych symboli Teneryfy. Smukłe drzewo, o delikatnych igiełkach ma niespożyte siły do przeżycia. Nie ima się ognia i porasta wyżej położone, wulkaniczne obszary wyspy.





PALMY DAKTYLOWE – DAKTYLOWIEC KANARYJSKI

Rośną tutaj wszędzie, np. przy naszym hotelu jest piękna alejka palmowa. Z drzew palmowych na wyspie wykonuje się wino palmowe oraz miód palmowy (właściwie syrop). Drzewa dodają egzotyki i pięknej scenerii temu miejscu. 




BANANOWCE

Plantacje bananów można spotkać na Teneryfie w wielu zakątkach wyspy. Rosną na południu pookrywane włókniną zabezpieczającą przez wiatrami, a na północy wyspy widać je gołym okiem, bowiem w wielu miejscach, ukazuje się przed nami morze zielonych liści. Niektóre plantacje są naprawdę duże. W wielu zakątkach naszego miasta widać też mniejsze lub większe poletka dojrzałych lub dojrzewających owoców. Na Teneryfie są one znacznie mniejsze, ale smaczniejsze i bardzo słodkie. Rosną też pojedyncze krzewy w centrum miasta. Dzięki temu mogliśmy dokładnie im się przyjrzeć. Dziwny, ale piękny kwiat, a obok kiść owoców! Bardzo ciekawe! 






FIGOWCE - FIKUSY

Ogromne drzewa, z jasnymi pniami i rozgałęzionymi, wielkimi koronami dającymi cień w gorący dzień. Jest ich kilka gatunków i można je spotkać nawet na miejskich placach w Puerto. 




OPUNCJA FIGOWA

Ten rodzaj kaktusowatych rośnie dziko w każdym zakątku wyspy. Można ją spotkać dosłownie na każdym kroku. Jest rośliną zawierającą mnóstwo witamin i mikroelementów, dlatego ma zastosowanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Ja spróbowałam dżem kaktusowy, ma pyszny smak!




ALOESY

Te sukulenty, również wszędzie rosnące, ale i uprawiane tutaj na plantacjach, mają szerokie zastosowanie w produkcji kosmetyków. Tych mnóstwo w każdym sklepie i fajna pamiątka z wyspy. 




WILCZOMLECZ KANARYJSKI

Jest wiele gatunków wilczomleczy. Ten endemiczny, kanaryjski ma bardzo ciekawe kształty i kwiaty. Niektóre są naprawdę wysokie. Te ze zdjęć rosną w centrum Puerto de la Cruz. 






WILCZOMLECZ LŚNIĄCY – KORONA CIERNIOWA




SZEFLERY




KROTONY





TULIPANOWIEC – PŁOMIEŃ AFRYKI

Rzeczywiście, rozłożyste drzewo wygląda jakby płonęło! Pomarańczowo-czerwone kwiaty na jednych okazach, na następnych są już owoce – długie, brązowe strąki. Cudne!




SPATODEA DZWONICOWATA

Spacerujesz ulicą, a tu już z daleka widać takie cudo. Wysokie drzewo, a na nim mnóstwo dużych, pomarańczowych kwiatów. Nic, tylko się zachwycać!





SAGOWIEC ODWINIĘTY

Niesamowita roślina, od razu przyciąga uwagę swym wyglądem. Pióropusz ciemnozielonych liści osadzony jest rozetowo na grubym pniu, ten w dodatku posiada męską szyszkę w środku. Coś przypomina?!





BUGENWILLE

Te delikatne zdawałoby się roślinki, z mnóstwem motylkowatych kwiatków, można spotkać w wielu miejscach na świecie w ciepłym i gorącym klimacie. Ich kolory przyprawiają o zawrót głowy, szczególnie, gdy rosną obok siebie! Tutaj obrastają kafejkę nadmorską. 




STRELICJE

Piękne kwiaty tej rośliny przypominają mi głowę ptaka z dziobem i pióropuszem. Są piękne. U nas to jeden z droższych kwiatów ciętych. Tu można go podziwiać rosnącego sobie na ulicy!




OLEANDRY I HIBISKUSY

Są wszechobecne, w różnych kolorach, szczególnie hibiskusy. Tutaj mają takie barwy, których do tej pory nie widziałam. Dekorują ulice i skwery. Są piękne! Aż chce się spacerować!








Roślinność Teneryfy od razu zwróciła moją uwagę, jest przecież inna od naszej, egzotyczna. I cieszę się, że poznałam tyle jej nowych gatunków i mogłam ją podziwiać przez wszystkie dni mojego pobytu na tej wyspie! 


ZDECYDOWANIE DLA MNIE NUMER 1, 
TO TYLKO TU WYSTĘPUJĄCY 
ŻMIJOWIEC RUBINOWY.
PRAWDA, ŻE PIĘKNY!!!


Inne wpisy o Teneryfie:

1 komentarz:

  1. Widzę, że nie tylko mnie podoba się Teneryfa, ale ciekawi mnie czy tylko ja zastanawiam się nad tym aby może kupić sobie jakieś apartamenty teneryfa . Z tego co się ostatnio orientowałem to ceny są na prawdę atrakcyjne i może warto byłoby się nad tym zastanowić. Przecież to może być genialna inwestycja

    OdpowiedzUsuń

Jeśli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem komentuj jako użytkownik anonimowy. Możesz wtedy dodać swój podpis i wszystko OK. Dziękuję też wszystkim komentującym za odwiedzenie mojego boga:)