15 września, 2019

Dla widoków, relaksu i historii - szlak na górę Chojnik.


Świat jest piękny z poziomu wody, o czym było ostatnio na blogu, a dziś pokażę Wam jego fascynujący fragment z wysokości 627 metrów nad poziomem morza. Na tej wysokości bowiem leży góra Chojnik, a na jej szczyt prowadzą malownicze, turystyczne szlaki. Leży na obrzeżach Jeleniej Góry, więc już możecie sobie wyobrazić, jakie przepiękne widoki są tu nam serwowane na Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską, zarówno z punktów widokowych umieszczonych po drodze, jak i z jej szczytu. I właśnie po to pokonujemy tutaj te szlaki! Ale to nie wszystko!!!







Na szczycie góry znajdują się bowiem niesamowite ruiny ogromnej, kamiennej warowni, którą tu – na krańcach swego księstwa - zbudował w XIV wieku książę piastowski – Bolko II Świdnicki. Po jego śmierci, wdowa – księżna Agnieszka przekazała zamek rycerzowi Gotscho Schoff, protoplaście rodu Schaffgotschów, w których rękach pozostał aż do 1945 roku. Nowi właściciele zamek rozbudowywali, otaczali murami obronnymi i doposażali. Dzięki temu warownia nigdy nie była zdobyta. Pokonała ją jednak natura, bowiem w 1675 roku w wieżę warowni trafił piorun, który wywołał ogromny pożar trawiący cały zamek. Właściciele nigdy go nie odbudowali, a przenieśli się na niżej położone tereny. Odtąd zamek pozostał ciekawą ruiną, cieszącą się zainteresowaniem już od początku XIX wieku. I już wtedy działało tu schronisko turystyczne (dziś w remoncie).










Twierdza składa się z zamku dolnego otoczonego fortyfikacjami, zamku średniego i wysokiego, do których przechodzi się coraz wyżej pokonując kolejne bramy. Do dziś można tu dostrzec pozostałości stajni, cysterny na wodę deszczową, baszty, pomieszczenia gospodarcze i dla załogi, arsenał, pozostałości kaplicy zamkowej i pomieszczeń właściciela. Jest co oglądać i jest sobie co wyobrażać, jaka to była potęga! W dodatku obiekty zamkowe oplata swą zielonością wkraczająca tu przyroda, dodając miejscu atrakcyjności i wtapiając go w krajobraz.
















Na prawo od głównego dziedzińca, gdzie znajdowały się pomieszczenia właściciela są dziś metalowe schody prowadzące na mury, a dalej 79 kamiennych, krętych schodków prowadzi nas na główną wieżę zamkową. Tutaj są dopiero widoki! Zresztą sami zobaczcie! Jak okiem sięgnąć: połacie pół, kolorowe zabudowania kolejnych miejscowości, jeziora, zielone zbocza gór i błękitne niebo. Cudny obraz!















Trasy turystyczne prowadzące na szczyt góry są różnej trudności, ale nie jest źle. Pokonałam spokojnie najtrudniejszą. Na pewno jednak potrzebne są wygodne buty, bowiem stąpamy często po skałach. Po drodze mijamy piękną przyrodę tej enklawy Karkonoskiego Parku Narodowego oraz ciekawe formacje skalne, jak np. Zbójeckie Skały z jaskinią.














Wejście na szczyt Chojnika, to fascynująca przygoda, bo atrakcje tu dostępne są stopniowane wraz z pokonywaną wysokością! Na szczycie, oprócz opisanych walorów szlaku, można wypocząć i coś przekąsić w miejscowej karczmie. Więc, gdy będziecie w okolicy, to polecam Wam serdecznie to miejsce!



20 komentarzy:

  1. Pieknie tam :) miło, że zabrałas nas ze soba na tą wycieczke :) gratuluje kondycji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo:) Miło się tak razem podróżuje:))))
      Serdeczności:)

      Usuń
  2. Dziękuję Urszulo za wspaniałą wycieczkę i piękne widoki.
    Znam ten zamek z opowieści M. i oczywiście blogów.
    Jeśli nie da się do niego dojechać, to tam nie dotrę niestety...
    Pozdrawiam Cię Urszulo bardzo serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie!
      Cieszę się, że jeszcze mogę podziwić świat z góry, choć różnych, pięknych widoków wokół nas przecież też jest wiele:)
      Zasyłam serdeczne pozdrowienia:))))

      Usuń
  3. Wspaniałe widoki :) Jak zawsze, z przyjemnością z Tobą pozwiedzałam. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję wobec tego za wspólną wyprawę:) I zapraszam jednocześnie na następną:)
      Pozdrawiam jeszcze niedzielnie:))))

      Usuń
  4. Kochana
    Dziękuję za polecenie, może kiedyś skorzystam😃
    Cudnie było z Tobą, choć tylko wirtualnie pospacerować, pozwiedzać Pozdrawiam serdecznie na miły dzień i tydzień cały 🌻❤️☕🤗🦋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz i wspólne zwiedzanie:)
      Prawda, że sympatycznie nam się spędza czas?
      Miłego tygodnia i do usłyszenia:)))

      Usuń
  5. Piękna wycieczka, lubię widoki z wysokości. Kiedyś tzn. ponad 20 lat temu byłam w Szklarskiej, ale Chojnik pozostał na boku. Trudno.
    Dokładnie przeczytałam opis Twojej wycieczki i zachwyciłam się fotkami. Dziękuję :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zdobywałam go dwa razy, zawsze dla tych pięknych widoków oraz kondycji:)
      Teraz już wszystko będzie coraz trudniej:)
      Dzięki i do usłyszenia:))))

      Usuń
  6. Fajnie się z Tobą wędruje, byłem tam jakiś czas temu więc miło sobie przypomnieć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie! Również przesyłam pozdrowienia:))))

      Usuń
  7. Byłam tam kiedyś z koleżanką, która mieszka niedaleko. Koniec września, ciepła i słoneczna polska złota jesień. Liście miały wszystkie odcienie najpiękniejszych barw jesieni i widoki z zamku na okolicę powalały na kolana. Sam zamek widziany z dołu też wyglądał pięknie a wędrówka do niego była wielką przyjemnością. I chociaż od mojej wizyty tam minęło sporo czasu to nadal pamiętam jaki to był miły i piękny dzień.
    Widziałam u kogoś relację z Chojnika podczas spaceru zimą i powiem Ci że też wyglądał magicznie.
    Pourlopowe uściski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A myślałam, że byłam tam o najpiękniejszej porze roku, ale masz rację! Jesienią tam musi być bajecznie:) Nawet mogę sobie to trochę wyobrazić:) Życie jest jednak cudne, ze pozwala nam oglądać takie krajobrazy:)
      Pozdrawiam Cię kochana, całusy:)))))

      Usuń
  8. malownicze widoki zamek był i jest wspaniały dziękuje za tą wycieczkę wirtualną, piękne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Cieszę się, że mogę Ci pokazać piękne zakątki naszego kraju:) Pozdrawiam:))))

      Usuń
  9. Także i ja wybrałam trudniejszą trasę by dojść do zamku. Trud wspinaczki rekompensują przepiękne widoki. Żałuję, że dotarłam zbyt późno i wrota zamczyska były zamknięte. Dzięki Twoim zdjęciom zobaczyłam jak wygląda wnętrze zamku Chojnik. Pięknie tam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo interesujące miejsce, nie tylko ze względu na widoki, ale i na ten ciekawy wygląd, choć to przecież ruina:) Ale z jaką historią:)))

      Usuń
  10. Przyjemnie popatrzeć i poczytać, kiedy za oknem zrobiło się szaro i zimno. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więcej będzie takich optymistycznych wpisów w czasie następnych miesięcy:)
      Zasyłam pozdrowienia:)))

      Usuń

Jeśli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem komentuj jako użytkownik anonimowy. Możesz wtedy dodać swój podpis i wszystko OK. Dziękuję też wszystkim komentującym za odwiedzenie mojego boga:)